dinsdag 22 december 2015

Maak eens een handig regenboogkleed :)

Verkleden! Altijd een topper bij de kids! Ook hier bij ons thuis... hebben we veel verkleedkostuums. Voor kinderen is het niet altijd makkelijk om deze kostuums zelf aan te trekken; sluitingen zoals knopen en ritsen zitten op de rug. Ze hebben onze hulp nodig om dat mooie maar onpraktische Mega Mindy pak aan of uit te trekken. En wanneer vragen ze ons om te helpen? Als we het zelf zo druk hebben natuurlijk.

Als peuterjuf weet ik dat het op school, hetzelfde scenario is. Er gebeurt net een ongelukje, je handen hangen vol verf, je bent een spelletje aan het spelen,...
Juf wil je me helpen? Juf het lukt niet...

Op Pinterest en online shops zag ik van die leuke schorten. Dit concept gebruik ik als inspiratie voor mijn kostuum. 


Een van de naaimadammen op maandagavond is Mieke .
Haar blog staat vol inspiratie... Van haar pikte is het idee van een eenvoudige rimpelrokje. Op een wip en flip is het klaar. Het laatste deel van het verkleedkostuum (rokdeel) moet je dan ook gaan zoeken op haar blog.

  • Wat heb je nodig?

Stuk stof van 50/15O cm
Stuk stof van 55/55cm 
Gekleurd bias lint ongeveer 40 cm (regenboog)
Lintje van 60 cm
Kamsnap

Het bovenstukje tekende ik na van internet en een bestaand shirt. Ik maakte mijn kostuumpjes allemaal voor Tess...(4jaar) Ik vermoed dat mijn bovenstukje maat 104 is.


Ik laat jullie zien hoe ik te werk ben gegaan:


*Leg je stofje, afmeting 55 op 55 cm dubbel. Leg het patroon op je stof en knip het uit. Je hebt nu twee delen van het bovenstukje.




*Teken nu waar het eerste lintje van de regenboog moet komen... Ik start met het onderste lintje zodat ik zie waar de regenboog gaat eindigen.
Voor het tekenen gebruik ik een uitwisbare stift. Als je er mee schrijft op stof en nadien erop strijkt verdwijnt de aantekening.
Stiftje kan je kopen bij de Carrefour.
(Als je een extra applicatie of versiering wilt op je voorpand is dit nu het moment.
Tip: je kan tussen de twee bovenstukjes ook paspel, zigzagband,... stikken)




*Ik speld het onderste lintje op het getekende lijntje en stik het volledig vast... Langs beide kanten van het lint. (zie foto)


* Nu de volgende 4 lintjes. Ik speld ze goed naast elkaar en met genoeg speldjes zodat ze niet verschuiven. Ik heb gekozen voor Bias lint (satijn) omdat dit een meerekt en je kan dan een mooie boog maken.


*Je knipt de overtollige stukjes lint af. Je knipt de linten gelijk met het bovenstukje


Je kiest een touw of een lint of een zigzagband,...
van ongeveer 60 cm
Je kan ook je lint zelf maken.
Zorg er wel voor dat één kant van het lint mooi afgewerkt is.

*Je speldt de twee bovenstukjes op elkaar en steekt het lintje, met de niet-afgewerkte kant) tussen één van de twee bovenkanten 
Een tip: Speld het overtollige lint vast met een speldje zodat het tijdens het stikken niet tussen de naden geraakt.






*Speld de twee bovenstukjes op elkaar goede kant op goede kant.




*Je stikt het bovenstukje dicht maar laat een keergat. 
Tip: ik duid het keergat aan door twee felgekleurde speldjes te spelden.




* Ben je klaar met stikken dan knip je de naden korter behalve aan het keergat.


*Je keert het bovenstukje met de goede kant naar buiten. (Naden mooi uistrijken)
Keergat toespelden.
Ik geef altijd een sierstiksel met mijn kantvoet. Zo is  mijn keergat ook gesloten.






*De  kamsnap er op! Het bovenstukje is klaar! 



*Nu ga je even piepen bij handmade mieke. De handleiding van de rimpelrokjes. Je volgt bijna volledig de handleiding.
Wat ik anders heb gedaan: 

  • Tailleomtrek groter genomen zodat het makkelijker aan en uit gaat.
  • Ik overlockte mijn naden en vouwde ze niet dubbel... Mijn overlockstiksel is zichtbaar (het blijft dan ook een verkleedkostuum)
  • Ik plooide de tailleband 4cm om 


*Vooraleer je de zijnaden toestikt van het rokje: 
Deel je het rokje in twee en zet je een streepje 


en je tekent een lijn van vier cm  vanaf de bovenkant 

*Je bepaalt het midden van het bovenstukje en speldt het midden van het bovenstukje op het streepje van de rok. Derest van het lijfje speldt je tegen de lijn evenwijdig met de taillband.
Je stikt het bovenstukje vast op de rok met de kantvoet. 


*Je sluit de zijnaden 
Stikt de tunnel voor elastiek
en stikt een zoompje aan de onderkant
(zie handleiding handmade mieke) 

Je bent klaar!!! 




Patroontje bovenstuk: 










2 opmerkingen:

  1. Wat een tof idee! Ook hier in mijn kinderopvang komt dat goed van pas. Kinderen en verkleden...dat is altijd dikke pret :-) Ik weet weer wat te doen!

    Bedankt voor de link naar mijn blog ;-)

    BeantwoordenVerwijderen