vrijdag 22 januari 2016

Donald Duck

Ik vertelde in de vorige blog al dat Tuur niet kon kiezen tussen Goofy en Donald Duck voor carnaval.
De werkbeschrijving van Goofy vind je in het vorige blogbericht.
Hier geef ik die van Donald Duck.
De werkwijze is bijna dezelfde als die van Goofy. Het gaat om details :-)

De stof voor Donald Duck vond ik eveneens bij Stitch en Co in Mechelen.
Ik kocht dunne blauwe katoen voor de bovenkant, een klein stukje rode katoen voor de strik en zachte witte fleece voor de broek.
een geel lapje vilt, gele paspel, lint en een kamsnap vond ik nog in de kast.

Werkwijze (de verschillen met Goofy)

Aan de 2 zijranden van het bovenstuk bevestigde ik gele paspel.
Leg de paspel op de goede kant van een bovenstuk. Leg deze met het stiksel van de paspel op 1 cm. 

Stik vast (met de blinde ritsvoet). 
Knip 2 gele bolletjes uit vilt en speld deze onderaan het bovenstuk. 
Geef een borduurstiksel rondom. 
Bevestig ook het lintje aan 1 kant en werk net als bij goofy het bovenstuk af. Laat onderaan een keergat open en stik de zijkanten met de paspel met de blinde ritsvoet. 
De broek doen we net als bij Goofy door 2 aparte pijpen te maken en nadien de kruisnaad te stikken. 

In fleece kan je niet echt een vouw strijken die goed zichtbaar blijft dus ik spelde met hulp van mijn zoommaatje het bovenstuk op 2 cm van de rand. Als je wil overlocken dan doe je dit eerst.
Stik net zoals bij Goofy net op de rand.
Daarna zoom je de tailleband 2 cm om maar vergeet geen klein keergaatje te laten voor de elastiek. 

De broekspijpen kan je op dezelfde manier doen. Maar deze plooide ik maar 1,5 cm naar binnen in plaats van 2.

De strik nog. Een klein stukje van 7,5 op 5 voor de striklus. Plooi de lange kanten een klein beetje naar binnen (ongeveer 1 cm) en stik vast. 
Plooi dubbel met de goede kanten op elkaar en stik vast. 
Groter stuk voor de strik zelf: 14x32
Plooi dubbel en stik rondom. Laat een klein keergat.draai om en dicht het keergat. (Met blinde hechtsteek of smal langs de rand te doorstikken)
Bevestig aan je striklus een kamsnap en steek de strik door de striklus. (Bij mij hangt de strik niet vast in de striklus. misschien dat ik daar later nog spijt van krijg, maar voorlopig lijkt me dat best ok :-) )Bevestig ook een kamsnap op je bovenstuk.

Het gehaakte mutsje maakt de outfit weer compleet! 

1 opmerking: