vrijdag 8 januari 2016

Het begin...Doopsuikerzakjes

Een blogpost over het prille begin van Sientje 1.
De doopsuikerzakjes die wou ik deze keer heel graag zelf maken.

Maar wat... Geen gewoon zakje... Ik wil iets anders... Niet te ingewikkeld... Ik moet er wel 120 van maken... Gezocht op internet en zelf wat verder nagedacht en het idee was geboren. 

Het zouden zakjes worden in de vorm van een vlagje zodat de doopsuiker in één klap ook als versiering kon gebruikt worden. 

Via mijn lieve naaicollega kreeg ik een eerste patroonidee van een driehoekig zakje en na wat probeerseltjes en gepuzzel met de juiste afmetingen was het proefzakje klaar.
De stof voor de zakjes vond ik Den Depot in Heist-Op-Den-Berg.
Als sluiting koos ik voor Kamsnaps. Niet moeilijk om te bevestigen en ze gaan niet zomaar open als het niet moet.

Het thema van Sien haar kamertje en ook het geboortekaartje was een hertje. Dat moest dus zeker ook nog ergens verwerkt worden. 
Ik zou er wel een hertje met flockfolie opzetten. Sjabloon van hertje maken en dan overtekenen op flockpapier, uitknippen en strijken. Eentje geprobeerd... Was een heel mooi resultaat. Maar wat heb ik mezelf meermaals vervloekt... 120 hertjes tekenen en uitknippen...Ik voel het soms nog aan mijn hand!
Maar het resultaat mag er wel zijn denk ik.
Tussen de zijnaad van elk vlagje/zakje naaide ik nog een labeltje met de naam van onze kleine spruit. Deze bestelde ik bij Cottontrends

De zakjes op voorhand vullen met suikerbonen was geen optie. Veel te zwaar om op te hangen. Dus maakte ik nog drie zakjes om de suikerbonen (ook in 3 kleuren) uit te scheppen en je zakje zelf te vullen.

En zie hier het resultaat:


De binnenkant van het zakje is afgewerkt met de overlock. De omgeplooide randjes zijn gewoon met de kartelschaar afgewerkt. Dat maakte het net iets minder tijdrovend. 





Voor diegene die graag meteen aan de slag gaan een korte werkbeschrijving:
* Patroontje hieronder is een start. (maak zeker eens een proefzakje zodat je nog kan spelen met de lengtes) De lengtes zijn allemaal zonder naadwaarde. Rondom rond teken je dus nog 1 cm naad.
* Eerst overlock je alle kanten of je knipt met een kartelschaar.
* De bovenkant van het driehoekje (voorkant zakje) plooi je een cm naar binnen en stik je vast.
*De bovenkant en 2 zijkanten van het flapje plooi je eveneens een cm naar binnen en stik je ook vast.
*Je legt de driehoekjes op elkaar, rechts op rechts en stikt de zijkanten vast op 1 cm.
* Je draait je zakje juist en plaatst een kamsnap op het flapje en de voorkant.
* Klaar!



5 opmerkingen: