zaterdag 1 oktober 2016

Voor de allereerste keer een breiwerkje!

Breien... Ik wou er nooit aan beginnen... Lijkt me echt niks voor mij...
Maar mijn mams is een echt breitalent die leest een patroon en die geeft gas tot het af is...
Bij mijn oma leerde ik rechts breien... Bij elke rij was ik wel een steek of twee kwijt... Geen groot succes.

Ik nam de draad weer op! Ik wou zo een typische bernadette vest maken.
Misschien toch eerst starten met iets makkelijk?
Geen sjaal want dat was te easy :) Een kapmuts misschien?
In een boekje vond ik een toffe kapmuts... Ons mams maakte al wat modelletjes hiervan...
Die kabel was wel veel te moeilijk dus liet ik die er van tussen.

Ik vertel hieronder hoe ik aan de slag ging.


Ik maakte het kapmutsje voor Sien (2 jaar)

Je begint met 130 steken op te zetten... Ik gebruik vooral you tube filmpjes en af en toe de hulp van ons mama. 
Je start aan je eerste rij... Twee steken rechts en dan twee averechts, twee steken rechts en twee averechts... (=boordsteek)
Dit blijf je herhalen tot je het rijtje hebt afgemaakt. 
De volgende rij... Als je eindigt in je vorige rij met een averechtse begin je nu met een rechtse
Of omgekeerd... 
Er staat vaak:" brei de steken zoals ze zich voordoen". Maar in de eerste rijen zie ik dat echt niet hoor!
Gewoon onthouden en tellen :)


Als je aan de 6de rij bent en aan de 7de steek... Bij mij kwam dit uit op een rechte steek 
Neem je twee steken samen en sla je een lus. Je breit daarna gewoon verder. (knoopsgat)
Wanneer de boordsteek klaar is (3cm), brei je gewoon een rij rechts en dan weer een rij averechts... 
Ik brei tot ik ongeveer 15cm heb. (boordsteek inbegrepen)
Dan ga je afkanten met drie breinaalden
Nu nog de draadjes wegstoppen...
Knoopje opzetten en KLAAR!



Stofknoopje in voering van Maƫlle jasje

En tussen het breien en prullen aan 100000 andere dingen, maakte ik ook nog een Maelle jasje! 



Stofknoopjes (Action) gemaakt met biasband

Drukknopen als sluiting

Binnenkant afgewerkt met paspel

Lusje gemaakt van overschotje biasband







Geen opmerkingen:

Een reactie posten