zondag 28 februari 2016

Nieuwe maxi-cosi hoes

Regelmatig gaan mjn mama en ik de tweedehandswinkels of kringwinkels binnen en kopen we er allerlei spulletjes.
Soms met wat reparatie werk...
Zo kochten we een poppenmaxi cosi voor 1 euro!
Wat heb je tegenwoordig nog voor één euro?
De hoes was  doodversleten, we probeerden ze te wassen... maar ze bleef er vies uitzien.
Ook de gordeltjes waren er niet meer bij.



Ik haalde de bekleding uit mekaar. Veel moeite kostte me dit niet.  Het scheurde zelfs bijna uit elkaar.

Handleidingske

*Ik leg de bekleding op het patroonpapier en teken rond de vormen.
 Bij het onderste stukje teken ik 1 cm naad extra ( Ik wil dat het langs de achterkant ook netjes is dus ga ik het voeren)


*Knip de hoes (ligt onderaan de foto) tweemaal uit stof. Knip het kussentje éénmaal uit stof. (bovenaan foto)
*Op de voering van de hoes strijk je volumevlies. Mag ook eventueel op de bovenstof.
.

* Je bepaalt de plaats van de knoopsgaten. Ik teken de knoopsgaten met zo een strijkstift. De knoopsgaten komen op de voorkant van het buitenstofje.

.
* Je stikt twee knoopsgaten op de goede kant van de stof. Bij mij doet mijn naaimachine dit automatisch. Ik stelde het in op het grootste knoopsgat.
Je maakt de knoopsgaten open met een decovit.
Ik vergat voor ik mijn knoopgaten stikte een stukje vlieseline te strijken. Zeker doen!  



*Voor zo'n reparaties aan speelgoed probeer ik altijd goedkope oplossingen te zoeken. Ik was eerst in de winkel gaan kijken voor sluitingen. Het zou me meer dan 7 euro gekost hebben...
Ik vond nog van die festival lintjes. Ik recupereerde de sluitingen.
 
 * Twee lintjes knippen van 30 cm

*Steek het lintje door het knoopsgat. Zodat het uiteinde dat open is zich aan de verkeerde kant van de stof bevindt. Steek het er minstens 1 cm door.
Doet dit ook met het andere lintje



*Stik vast zo dicht mogelijk tegen het knoopsgat
Doet dit ook voor het andere lintje

*Neem een ringetje van een sleutelhanger. Knip een lintje van ... cm
Leg het ringetje naar beneden. (de onderkant van de hoes)
Stik vast op een 0.5 cm.
Leg nu het ringetje naar boven en stik op 1 cm. Zo verstop je de "vieze" naad.
*Leg de voering op de bovenkant.
Stik voering en buitenstof op elkaar. Laat aan de onderkant een keergat.
*Neem de stof voor het kussentje. Plooi ze in twee.Knip   dezelfde lengte maar 3 keer de breedte een stukje damkapstof.
Rol de dampkapstof bij elkaar en steek deze tussen de stof.
Goed spelden of driegen en voorzichtig toestikken (zie foto)

*Speldt het kussen op de afgewerkte hoes.
Werk af met een bias lintje.

Na het uittesten bleek dat de hoes altijd uit de maxi-cosi wipte.
Ik naai drukknopen op de maxi-cosi hoes en lijm het andere stukje met secondelijm op de maxi-cosi zelf. 
Zo kan het eruitgehaald worden om is te wassen. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten