vrijdag 26 februari 2016

Zwemmen tussen de krokodillen...

In de naailes leerden we appliceren met vliesofix. Tussen de voorbeeldjes van de juf zat een krokodil om rond een rits te appliceren. Echt iets voor Tuur vond ik meteen!
Ik tekende de krokodil over en legde het even weg tot ik wist waar ik het beest ging gebruiken.
Met een weekendje center parcs voor de boeg werd de krokodil uit de kast gehaald om ze in een zwemzakje te verwerken.

Een superhandleiding voor een eenvoudig zwemzakje vond ik op de blog van Handmade Mieke
Ik volgde haar handleiding en pastte het aan door op het voorpand een zakje met rits te maken. 
Heel handig zo'n afsluitbaar zakje in het zwembad. Ik denk maar aan "kostbare schatten" die plots opduiken vanuit de broekzak, kaartje van het zwembad, centjes voor een locker,... 

Een handleiding om het krokodillenzakje te maken: 
* Uiteraard alle onderdelen uit de handleiding van Handmade Mieke.
De extra's om er een krokodillenzakje aan toe te voegen: 
* Het patroontje is oorspronkelijk uit een hele oude bijlage van bernina, maar kan ook zelf getekend worden.
* Vliesofix
* Klein stukje groene stof om de krokodil van te maken.
* Witte blokrits (ik gebruikte 1 van 15 cm maar dit kan je uiteraard aanpassen. Let wel op, dan moet je ook de lengte van de mond van je krokodil veranderen.)
* 2 stukjes stof voor de zak en voering van de zak. (Ik nam 20x17 maar ook dit kan je aanpassen. Neem wel altijd in de breedte minstens 4 cm langer dan je rits om makkelijk te werken.)


Figuur op papierkant van vliesofix tekenen en strijken op stof. Tip: teken in spiegelbeeld op je vliesofix, anders zit de opening van de mond straks aan de verkeerde kant!

Figuur uitknippen (stukje aan de mond waar de rits moet komen knip je nog niet). Papierlaagje van de vliesofix trekken. 
Strijk de krokodil nu aan de juiste kant van de stof, op de plek waar je de rits wil. 
Teken op de slechte kant van de voering van de zak de opening voor de rits. (Lengte van de rits en breedte van de rits (inclusief trekkertje))
Speld de voeringzak met de goede kant op de goede kant van de stof (met krokodil). Let erop dat de ruimte voor de rits precies valt op de mond van de krokodil. Even een prutswerkje maar superbelangrijk voor een mooi resultaat!
Stik mooi op de rechthoek.
Knip de opening in. Op de manier die je hieronder ziet. 
Trek de voeringzak naar binnen. Ik borduurde nu rond de rand van de krokodil. 
Je kan dit ook eerder doen, voor je de voeringzak erop speld maar bij het uiteinde van de mondopening moet je dan heel goed aanduiden dat je niet borduurd op het stuk waar de rits komt. Want dit zie je nog als de zak naar binnen plooit. 

Strijk netjes!
Nu is he tijd om de rits achter de opening te plaatsen. Als je netjes gemeten hebt komt dit net uit! 
Drieg de rits eerst vast in het gat of gebruik zoals ik de wondertape. Met veel dank aan Mieke van Handmade Mieke voor de tip!! Zo makkelijk. 2 strookjes magic tape net rond de opening, rits erop en klaar! 
Dan maak je de rits definitief vast door ze rondom langs de rand vast te stikken. Ik gebruikte een kanststikvoet. 
Leg nu je zak op je voeringzak om de zak af te maken (goede kanten op elkaar). Stik rondom op 1 cm. Tip: maak de hoekjes onderaan rond. Op deze manier blijft er geen vuil in de hoekjes hangen. 
Overlock de rand netjes of zigzag rondom! 
Ik was zelf een beetje snel met mijn rits zodat ik na deze stap de oogjes en neusgaten van mijn krokodil nog moest borduren! Kleine tip: doe dit best voor je de rits plaatst. Dat maakt het net iets makkelijker.  (Het wit van de oogjes is trouwens flockfolie, het zwart is geborduurd.)
Gebruik dit stuk stof als buitenkant in de handleiding van handmade mieke. En dan krijg je dit als resultaat! 












2 opmerkingen: