woensdag 26 oktober 2016

Kikker en Varkentje

Bij ons op school is het elk jaar Grootouderfeest. Ook dit jaar zorgen we voor een heus dansfeest. Ons thema is Kikkers's avonturenkoffer. Elke klas kiest een boekje van Kikker van Max Velthuijs.
Mijn collega Leen en ik kozen samen voor Kikker en varkentje. Een heel eenvoudig verhaaltje!


Aangezien wij samen al een geruime tijd in de peuterklas staan, weten wij maar al te goed... dat samen dansen niet echt een optie is :) Wij staan dan ook vaak alleen te dansen. 

Ons motto:
Spelen op het podium in een schattig kostuumpje :) 

De peuters van ons klasje mogen kiezen: Willen ze kikker of varkentje zijn?

We verdeelden de taken: Leen maakte de accessoires, ik de kostuumpjes.

In het boek zie je varken en kikker appeltjes plukken.



Ook onze peuters kunnen dit doen tijdens het dansje
met superschattige vilten appeltje.
De vilten appeltjes werden getekend op rode vilt, daar kwam een stukje dampkampstof onder en dan onderaan rode vilt. Bovenaan staken we onze "gespaarde praline lintjes" tussen. Goedkope oplossing en nu hoeven we ons niet schuldig te voelen als we de dozen pralines verorberen.
Het blaadje werd er met de hand aangenaaid.



De appeltjes kan je plukken aan onze zelfgemaakte appelboom.



Varkentje en kikker bakken ook pannenkoeken.



De pannenkoeken zijn gemaakt van twee lagen vilt met als tussenvoering dampkapstof. Op elkaar gestikt in een rondje en uitgeknipt.


Leen bevestigde deze met een visdraadje en plakkertje aan het pannetje. Zodat we ze bij het omhooggooien niet verliezen op het podium. 





De varkentjes krijgen een roze flanellen cape (Burda 2517)
Stof zijn oude lakens gekregen van een vriendin. 
De cape werk ik af met een rolzoom waardoor hij schattig omkrult.
Om deze te sluiten gebruik ik roze Kam snaps. Langs de binnenkant verstevig ik met vlieseline.



Aan de ouders vroegen we oude diademen. Ik knipte oren aan de stofvouw en bevestigde deze met het lijmpistool aan de diadeem. 




Kikkerponcho: 

Voor de kikkers hadden we op internet een kikkerponcho uit knipmode gezien. 
Er stond moeilijkheidsgraad: Makkelijk. Uiteindelijk vond ik het alleen met de tekst nogal beperkt. We hebben met een viertal juffen een aantal keer moeten lezen bij het handbeleg en aanzetten handjes. 
Hieronder heb ik voor jullie een aantal foto's gemaakt zodat het gewoon kijken en doen is. Want daar houden wij als juffen van he ;) 

Nodig:

  • Rugpand (aan de stofvouw)
  • Voorpand (rugpand maar dan in twee geknipt) 
  • Voordeel kop (twee maal) --> kap
  • Achterdeel kop (twee maal) --> kap
  • Vier oogdelen
  • Vier handdelen 
  • Twee handbeleg

De fleece stof zijn dekentjes van de action, zeeman en ikea.

Werkwijze:

Neem de vier oogdelen en stik ze op elkaar. Laat de rechte kant (=onderkant) open. 
Knip de naadwaarde bij. Keer om. 



Ik flock er meteen twee witte oogjes op. Indien je wil kan je nu ook meteen de zwarte pupil flocken.


Ik gebruikte restjes groene stof. Zo zijn de voorkant en achterkant van de ogen verschillend.

Nu neem je de voorkop. (twee delen)
Je neemt het patroon erbij. Je stikt de twee zijdes waar het woordje bek staat aan elkaar.


Je doet hetzelfde voor het ander stukje van de kop. Je neemt het patroon en stikt de middenachternaad aan elkaar.


Je neemt nu de voorkop en het achterdeel van de kop.
Ik leg het patroondeel er op zodat ik weet waar mijn oogjes moeten komen. Op die manier stik ik straks de juiste delen tegen mekaar.


Ik leg de voorkop op de achterkop en steek een speldje in de twee naden. (Goede kant op goede kant)


Nu bepaal ik de plaats van de oogjes aan de hand van het patroon. Ik steek twee speldjes waar de oogjes moeten komen.


De oogjes moeten tussen de twee kapdelen komen. 
Het wit van het oogje moet tegen de goede kant van de voorkop zitten. Anders staan zijn ogen omgekeerd.


De oogjes zitten dus tussen de voorkop en het achterdeel van de kop.



Dit doe je ook voor het andere oogje. Aan de andere kant.
Je speldt nu alles op elkaar en stikt.

Ziezo de kap is al klaar!

Nu neem je de handdelen stikt deze opelkaar met de goede kanten. Naden heel kort knippen en keren.

Neem het handbeleg en speld het handbeleg aan de ene kant van het hand vast. Je ziet de punten op het patroon staan.


Stik vast. 

Doe dit ook met het andere hand.
In principe moet je een linkerhand en rechterhand hebben. Ik maakte een fout door eerst alles in geruite stof te knippen en dan hier allemaal restjes mee te verbinden. Zo heb je dus twee linkerhanden. Alles was al gestikt dus dat was te laat. Als je werkt met dezelfde stof heb je dat niet voor :)


Nu stik je eerst de schoudernaden van de poncho. Goede kant op goede kant.



Nu bepaal je door de tekens op het patroondeel waar de handen moeten komen. 


Nu stik je de handen vast  aan de voorkant van de poncho. Je stikt dus de goede kant van het hand op de goede kant van de voorzijde van de poncho. (Je stikt het rechte stukje van het hand waar niet het handbeleg aan zit)


Doe dit ook voor de andere hand!



Nu speld je de schuine zijden tot tegen de rand van de poncho. 




Dan krijg je dit: "Nu zie je dus het probleem van de linkerhanden."


Nu speld je de kap op de tekens. Goede kant op goede kant en vaststikken!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten