dinsdag 13 december 2016

Cadeautjestijd!

Kerstmis komt dichter en dichter. Dringend tijd om toch maar eens te beginnen aan de cadeautjes die al lang op de to do lijst staan. 

Op pinterest kwam ik superleuke zakjes tegen van Mickey en Minnie Mouse... het bleek te gaan om een buitenlandse verkoopsite. Maar wacht eens, moeilijk kan dat toch niet zijn...

De turnzak van Handmade Mieke leek mij het perfecte patroon om van te starten en enkele kleine aanpassingen te doen. 

Op het stoffenspektakel vond ik de perfecte stof, dus geen excuus meer. 

Je hoeft enkel aan de voorkant van de zak aanpassingen te doen. Deze doe je voor je de voor en achterkant van de buitenstof aan elkaar stikt. 

Voor de handjes vind je op internet voorbeeldjes genoeg. Je knipt per zakje 2 handjes en 2 in spiegelbeeld.(vergeet de naadwaarde niet.) om de handen wat voller te maken gebruikte ik ook nog een laagje damkapfolie als vulling. (Vlieseline H640 of 630 kan ook maar die had ik niet meer liggen.)

Onderaan het handje stik je niet, dat is het keergat. 
Als je de handjes gestikt hebt dan knip je de naadwaarde bij en knip je geeft knipjes in de hoekjes. 
Keren is wat lastig maar met enig geduld lukt dit wel. 
Ik gaf  nog een kantstiksel langs de rand na het uitstrijken. 

Plooi de uitstekende rand van het keergat naar binnen. Met een knoosgatsteek stikte ik het handje op de voorkant en in één keer ook het keergat toe. De handjes flapperen dus. Geen idee of dit praktisch is, maar het leek me leuk :-).

Bij Mickey stik je nog 2 gele knopen onder de handjes en je werkt je zak verder af volgens de uitleg van Handmade Mieke. 


Bij Minnie maak je nog een strik. Ik knipte 2 rechthoeken van 10x22. En een klein rechthoekje van 6x15.

Het kleine rechthoekje plooide ik in de lengte toe en stikte de lange kant en 1 korte kant toe.

Keer naar de juiste kant. Ik stikte dit lusje aan de bovenkant vast. Niet boven de 3 cm van de rand want daar komt je tunnel voor je touw. 
Voor de strik zelf, stik je de 2 rechthoeken met de goede kanten op elkaar. Laat een keergat open.

Ik vulde mijn strik op met teddy-vulling. 

Trek de strik door je lusje en klaar!
De strik zit er dus los in. Als ik na gebruik door de kindjes merk dat een opgevulde strik niet praktisch is, dan kan ik deze er dus nog steeds uitdoen en een andere insteken. 


En voila! De eerste cadeautjes kunnen ingepakt worden!







1 opmerking: